EN AQUESTA PÀGINA ANIRÉ POSANT EL PROCÉS DEL NOSTRE PROJECTE QUE TÉ COM A TÍTOL: "EXPOSICIÓ: L'EVOLUCIÓ DE L'ESCRIPTURA".
ESPER QUE US AGRADI TANT COM A NOSALTRES FER-HO. 😁
L’EVOLUCIÓ DE L’ESCRIPTURA
CONTEXTUALITZACIÓ
·
Com vàrem triat el projecte?
El projecte va sorgir a partir del racó dels missatges de classe ja que els
que tenen germans, cosins, coneguts... a altres classes volien poder enviar missatges
a les demés classes.
A partir d’aquí, vàrem decidir que volíem
fer una bústia de centre i vàrem dibuixar les possibles bústies que podíem fer.
Desprès a través d’una exposició i explicació del funcionament de totes, vàrem
fer una votació i va sortir guanyadora la bústia dibuixada per na Vida, en
forma de càmera fotogràfica i la vàrem elaborar.
Per tal d’informar a les demès classes de
l’existència de la bústia i el seu funcionament, els hi vàrem escriure una
carta i els vàrem anar a visitar, classe per classe, amb la bústia per poder-la
ensenyar.
Per tal de veure cap on anava el nostre
projecte, vàrem fer una assemblea i vàrem començar a parlar de les cartes, si
havien existit sempre o no, com eren les antigues, que abans no hi havia mòbils
i era més comú l’ús de les cartes, etc.
Varen sorgir temes molt interessants fins
que vàrem arribar a parlar que en l’antiguitat no hi havia paper, uns deien que
sí, que laminaven els arbres de manera molt prima, altres que no era paper sinó
sobre pedres que escrivien...
A partir d’aquí vàrem donar més èmfasi a si
abans ja escrivien amb el nostre alfabet, com a nosaltres i com va sorgir
l’escriptura. Així que vàrem decidir investigar sobre l’evolució de
l’escriptura.
·
Quins aspectes , tan positius com negatius, vaig trobar a l´hora de la tria?
Tot
va sorgir de manera molt fluida. En cap moment se’ls va forçar a l’hora de
l’elecció del projecte. Vàrem crear el racó dels missatges que funciona molt bé
i és una gran eina per fomentar i treballar la lectoescriptura. De forma espontània els que tenen germans i
amics varen proposar el fet de poder enviar cartes més enllà que tant sols als
companys de classe i a partir d’aquí tot va sorgir.
Al
moment de la tria i durant l’assemblea per encaminar el projecte tots estaven
molt motivats, aportant idees i participant.
A
més, al llarg del curs, penso que ha sigut un projecte molt polit ja que hem
anat més enllà de la classe, hem integrat a tot el centre amb els missatges,
cada classe ha fet la seva bústia per tal de poder enviar i rebre les cartes,
els boixos s’han sentit protagonistes ja que sempre se’ls demanava pel
correu...
A
més a més, hem fet activitats amb diferents classes com per exemple amb la de
5è B que ens varen ensenyar l’aerògraf de la prehistòria i la seva línia del
temps feta de legos, amb els de 4t A que ens varen venir a explicar la impremta
i vàrem fer el museu junts, amb els nostres amics grans que vàrem inventar una
història i vàrem fer paper reciclat...
D’aspectes
negatius només diria la falta de temps ja que durant el primer trimestre quasi
no vàrem poder avançar res el projecte i ens vàrem dedicar més a fer dinàmiques
de grup per aconseguir una millor cohesió i ambient dins del grup.
ORGANITZACIÓ I SEQÜENCIACIÓ DE LES ACTIVITATS
Assemblea per veure cap on va el projecte.
Plantejar-nos
el mapa conceptual per saber què
volem saber i cap on va dirigit el nostre projecte.
Elaboració
d’una línia del temps per tal que
ens resulti més fàcil veure l’evolució de l’escriptura. Ens plantegem diferents
èpoques i les intentem col·locar com pensem nosaltres. Al final busquem a
internet i comprovem les nostres hipòtesis i corregim allò erroni. Elaborem la
línia del temps (mesurant, en grups...)
PREHISTÒRIA- EDAT ANTIGA- EDAT MITJANA- EDAT MODERNA- EDAT
CONTEMPORÀNIA.
Decidim començar
per la prehistòria i muntar una cova per pintar com els
prehistòrics, fent nosaltres les pintures. Investiguem com ho feien i amb quins
materials. Busquem informació. Elaborem la cova (fent plànols d’on la fem,
com...), les pintures (materials que necessitem...) i pintem.
Els de 5è B ens venen a explicar la tècnica de l’aerògraf ja
que una boixa de la seva classe ha fet la seva conferència sobre les tècniques
emprades pels prehistòrics per pintar a les coves.
Dia 16 de febrer vàrem anar al Museu de la Necròpolis del Puig d’Els
Molins. Allà ens expliquen la història de les tombes i també un poc
l’evolució de l’escriptura a Eivissa de forma molt senzilla. Ens expliquen que
la història es divideix en dues grans seccions: la prehistòria i la història.
El fet que fa que ja no estiguem a la prehistòria va esser el primer tipus
d’escriptura dels Sumeris i ens van
fer un taller per fer una tableta de fang igual a les que usaven els Sumeris
per escriure. Ja ens fiquem dins l’Edat
Antiga.
En Diego i na Sara ens varen dur molta
informació sobre les pintures rupestres i vàrem esbrinar també que pintaven
sobre pedres, per tant, un dia vàrem decidir dur pedres i les vàrem pintar amb
tempera.
Na Carmen, la dona del museu de la
Necròpolis, ens visita a l’escola per acabar d’explicar-nos coses sobre
l’evolució de l’escriptura. Aquesta vegada ens explica coses molt interessants
sobre els Egipcis i fem un taller
per fer cartutxos amb els nostres noms.
Aprofitem la visita de Carmen per repassar
un poc la geografia. Durant el projecte ho hem anat fent amb els nostres mapes
i Carmen ens assenyala diferents llocs d’Egipte com és el riu Nil, entre
d’altres països i llocs important pel desenvolupament de l’escriptura.
Na Cristina i la mare d’en Samuel un boix
de la classe de 2n B ens varen dur papirs
autèntics. Nosaltres desprès de la visita de Carmen vàrem veure vídeos de
com es fabricava el papir. Era una tasca molt peculiar, difícil i costós de fer
pel temps que requeria.
Decidim fer papir nosaltres però com és
molt complicat farem un papir fals amb una cartolina, garses, aigua, cola
blanca i una mica de cafè.
Carmen també ens va explicar els Fenicis però com no li dóna molt de
temps per fer el taller ens va deixar el material i el vàrem fer nosaltres. Els
Fenicis varen escriure ja amb plomes i tinta i l’alfabet que varen elaborar ja
no són dibuixos (pictogrames). Ja es comença a parèixer un poc més als nostres
alfabets, als dels grecs, etc.
A
continuació passem als Xinesos. Ells
varen esser els que varen inventar el paper i amb ells investigarem els efectes
positius i negatius d’aquest invent. Vàrem investigar i cercar informació a
casa de com varen inventar ells el paper i aprofitarem la seva creació per fer
un taller de reciclatge de paper. Ho vàrem fer amb els nostres amics grans de
5è A.
Preparem el material i ho col·loquem fora
de la classe, al pati ja que fa bon dia, així ho aprofitem i no embrutem les
classes. Col·loquem diferents taules a defora, els estris necessaris per fer el
taller com ara poals, diaris, aigua, endolls per les trituradores, les reixes,
etc.
Ha sigut un taller molt divertit i ens ha
agradat molt la col·laboració dels nostres amics grans!
Passem a la Edat Mitjana gràcies a la creació de la impremta. Els alumnes de 4t A estan fent un projecte sobre els
invents que varen canviar la història i han estudiat la impremta, la màquina
d’escriure... Els demanarem que ens vinguin a contar el que sabem i així saber
coses com ara qui la va crear? Quan? Com?...
Varen venir un grup d’alumnes de 4t i ens
varen preparar tota una presentació amb PowerPoint i ens va agradar molt. Al final
ens varen posar un vídeo sobre la creació de la impremta i ens ho vàrem passar
molt bé, va ésser molt interessant (https://www.youtube.com/watch?v=jYYZTs0vSRo). A
més, un dels boixos de 4t va dur una màquina d’escriure antiga i vàrem poder
veure com funcionava.
El padrí de Sara ens va dir que té una
màquina d’escriure que encara funciona! Un dia ens la va dur i vàrem poder
escriure amb ella. També li vàrem ensenyar i explicar el nostre museu.
Per tal de començar a finalitzar el
projecte per falta de temps, vàrem fer una assemblea i vàrem fer una llista dels
invents o dels fets important que afecten o influeixen a l’escriptura i que
volíem saber quan es varen inventar. Vàrem buscar el codi Morse, el primer ordinador electrònic, la impressora,
el mòbil, el correu electrònic, el facebook, el whatsapp... Ja estem dins l’Edat Contemporània i el present! Ja hi ha
emoticones!!!
Per acabar el projecte ens ajuntarem amb
els alumnes de 4t A i farem un museu a
l’escola: El Gran Museu dels Invents de la Història. Farem una exposició
dels dos projectes que estan relacionats i un esmorzar. Es posaran guardioles i
tots els sous que guanyem els donarem a una ONG contra el càncer infantil.
Per tal de que la gent sàpiga quins nens
són de l’exposició i quins no, ens farem camisetes iguals amb el logotip del
museu i les sigles.
Durant les darreres setmanes preparem la
cartellera pel museu, recol·lectem el material a exposar, pensem com ho
presentem a classe...
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada